Kundanpassat gränssnitt för strömmande media
Om projektet
Kundens utgångspunkt var att de önskade en ny design på sin produkt och att vi fick fria tyglar. Inledningsvis hjälpte vi dem med kravställningen och med att avgränsa projektet för att få ut så mycket av leveransen som möjligt.
Att utveckla ett helt nytt, modernt och intuitivt gränssnitt.
Ett nytt gränssnitt med ökad användbarhet och tillgänglighet för användarna.
Eftersom systemet var komplext och anpassat till experter inom området krävdes det en del arbete att sätta sig in i hur det fungerade och vad som kunde förbättras. Vi lärde oss vilka behovsgrupper som fanns och hur systemet borde uppfylla deras behov.
Insikterna lät oss definiera vilka uppgifter användare skulle kunna utföra med systemet och hur de skulle utföra dem.
• Övervakande användare – ska kunna se status • Operatör – ska kunna skapa nya tjänster • Ingenjör – ska kunna installera nya maskiner • Administratör – ska ha alla rättigheter
Vi jobbade i nära kontakt med kunden med 1-2 avstämningar per vecka. Vi la upp arbetet efter de olika målgrupperna som definierats och började designa de vyer som alla användare skulle använda.
Vi använde Figma som designverktyg så att vi kunde jobba kollaborativt och bjuda in kunden till de designförslag som var redo att visas.
När vi hade bestämt menystrukturen och de grundläggande användarflödena presenterade vi våra wireframes för Nevions kundtjänst som gav oss värdefull återkoppling. Vi hade inte direkt tillgång till användarna av deras system då deras kunder var myndigheter och bolag med hög säkerhet. Analys direkt med användare av det befintliga systemet gick därför inte att genomföra.
Vi levererade ett gränssnitt anpassat till de identifierade målgrupperna. Det nya gränssnittet innehöll också utvecklad grafisk design.
Hör av dig till oss
så berättar vi mer
Har du en förfrågan eller vill du starta ett samarbete?
Hör av dig till oss så hjälper vi dig vidare.
Sara Hernandez
David Dinka