Jam
För att förstå och lösa utmaningar tillsammans
Hem › Kultur och organisation › Health Jam
Tänk dig möjligheten att på kort tid fördjupa förståelsen av en aktuell utmaning och skapa första versioner av nya lösningar för meningsfull förändring. Tänk dig att göra det på ett sätt som samtidigt innebär en kraftfull injektion av kreativitet i din organisation och dina nätverk.
VAD ÄR DET?
Ett jam är en samskapande workshop som tar deltagarna genom en komprimerad designprocess från första utforskande fas till prototypfas. Omfattningen av jammet styrs av era behov och resurser. Antalet deltagare kan sträcka sig från 15 deltagare och uppåt, och ska omfatta flera olika perspektiv på den aktuella utmaningen: användare, kunder, medarbetare, samarbetspartners etc. Jammet pågår under 15 intensiva timmar under 1,5 dag.
HUR GÖR VI?
Vi stöttar er i att formulera utmaningen för jammet. Tillsammans med er tar vi fram förslag på deltagare och upplägg för hela jammet. Under jammet håller vi samman och faciliterar processen med metoder som intervjuer och videodagböcker, analys med insiktsklustring, idégenerering och första prototyping.
Slutligen kan vi visualisera resultatet på ett sätt som skapar bästa möjliga förutsättningar för er att fortsätta arbetet i riktning mot meningsfull förändring baserat på resultatet av jammet.
Dela artikeln
Tidigare Health Jams
Vi anordnar Health Jams med jämna mellanrum

Tomten – och tre användares upplevelser av en tjänst
Jag brukar säga att alla människor är summan av sina upplevelser. Vi kan inte bedriva research ur bara ett perspektiv, då får vi bara en sida av en mångfacetterad människa. Alla bär på erfarenheter som leder till antagande. Till och med som förälder, med de jag ska känna bäst, blir jag påmind om att saker inte alltid är som det först verkar.

Tre förmågor för att klara sig i UX-konsultlivet*
*enligt mig 😊
Hej! Jag heter Katya Serova och since ”sharing is caring” vill jag berätta om de tre förmågorna som hjälper mig mest i mitt dagliga arbete som UX-konsult. Välkomna till Katya’s Tips & Tricks, alltså.

Det går att förklara vad som helst på en minut.
Vill du använda animerad film för att nå ut med ditt budskap? Då är det viktigt att i ett tidigt skede ha ett tydligt mål och syfte, men framförallt att du har koll på din målgrupp. Vad ska filmen göra? Och vem pratar du med?

Sätt ljus på användare i skymundan
Vi som jobbar med UX design pratar om att fokusera på användaren. Men vilka användare hamnar lättast i fokus och vilka hamnar ofta i skymundan? Jag heter Åsa Wallers och här delar jag med mig av några tillfällen då användargrupper som ibland inte får så stort fokus hamnade i strålkastarljuset.

Vi är Usify – Tillsammans vågar vi mer
Vår värld transformeras allt snabbare med nya innovationer och beteendemönster. Ordet innovation kommer från det latinska ordet ’innovare’: att förnya. Att förnya kräver mod så för att ta sig utanför boxen krävs beslutsamhet och vilja. Och uthållighet. Genom strategisk dialog hittar vi tillsammans motivation och meningsfullhet i våra kunders förändringsresor.

Vad är väl en bal på slottet
-Inställt eller omställt?
Våren 2020, en plötslig omställning som kanske ledde till inställda planer. Många företag tvingas till nya arbetssätt, många människor tvingas till nya vardagsliv. Vad är detta nya normala? Vågar du känna nyfikenhet inför det eller pausar du i längtan efter att få återgå till det som brukat vara?