
Uppstart
Kundens utgångspunkt var att de önskade en ny design på sin produkt och att vi fick fria tyglar. Inledningsvis hjälpte vi dem med kravställningen och med att avgränsa projektet för att få ut så mycket av leveransen som möjligt.
Insikter
Eftersom systemet var komplext och anpassat till experter inom området krävdes det en del arbete att sätta sig in i hur det fungerade och vad som kunde förbättras. Vi lärde oss vilka behovsgrupper som fanns och hur systemet borde uppfylla deras behov.
Definiering
Insikterna lät oss definiera vilka uppgifter användare skulle kunna utföra med systemet och hur de skulle utföra dem.
- Övervakande användare – ska kunna se status
- Operatör – ska kunna skapa nya tjänster
- Ingenjör – ska kunna installera nya maskiner
- Administratör – ska ha alla rättigheter
Skapande - Metoder
Vi jobbade i nära kontakt med kunden med 1-2 avstämningar per vecka. Vi la upp arbetet efter de olika målgrupperna som definierats och började designa de vyer som alla användare skulle använda.
Skapande - Verktyg
Vi använde Figma som designverktyg så att vi kunde jobba kollaborativt och bjuda in kunden till de designförslag som var redo att visas.
Analys - Tester/återkoppling
När vi hade bestämt menystrukturen och de grundläggande användarflödena presenterade vi våra wireframes för Nevions kundtjänst som gav oss värdefull återkoppling. Vi hade inte direkt tillgång till användarna av deras system då deras kunder var myndigheter och bolag med hög säkerhet. Analys direkt med användare av det befintliga systemet gick därför inte att genomföra.
Leverans
Vi levererade ett gränssnitt anpassat till de identifierade målgrupperna. Det nya gränssnittet innehöll också utvecklad grafisk design.