
Ett nytt kluster hade bildats med syfte att ta tillvara på kunskapen hos de olika energibolagen och skapa synergier. Den nytillträdda VD:n kände ett behov av att tydliggöra de olika bolagens förväntningar och att formulera ett tydligt syfte och uppdrag för det nya bolaget. Vad skulle det nya klustret åstadkomma? Vilken gemensam vision skulle de samlas under?
Konsten att lyssna och skapa dialog
Usify fick uppdraget att hjälpa klustret att formulera både nuläge och önskat läge. Inledningsvis intervjuades samtliga ägarbolag för att se vilka förväntningar, mål och önskemål som fanns hos de olika aktörerna. Det visade sig, inte helt oväntat, att uppfattningarna var både olika och motsägelsefulla.
När intervjuerna hade sammanställts samlade Usify de olika ägarbolagen i workshops där syftet var att skapa förståelse och insikt kring allas olika förväntningar. Istället för att presentera intervjusvaren för gruppen, fick deltagarna istället intervjua varandra parvis. Under intervjuerna fick klustrets VD gå runt och lyssna på deltagarna för att snappa upp essensen av det som sades i rummet.
För att tydliggöra relationer och struktur användes visuella kartor
Deltagarna fick diskutera frågor som: ”Vad är affären? Vem är vår kund? Hur ska strukturen kring samverkan se ut?”
Det fanns ett stort behov av att reda ut relationerna och strukturen sinsemellan. För att tydliggöra detta använde sig Usify även av visuella metoder där deltagarna fick rita upp en karta över värdekedjan och rent visuellt visa vilket värde som skapas för vem och hur.
Från spretighet till samsyn
Genom att bistå med rätt metoder och ett utifrånperspektiv kunde Usify effektivt leda deltagarna framåt i processen och på kort tid skapa både samsyn och gemensamma visioner. Efter genomförda workshops formulerade VD ett direktiv för det nya klustret utifrån all samlad input, vilket blev ett viktigt avstamp och en ledstjärna för samverkan för det nystartade klustret.