Vi är Usify – Värdet av att lyfta fram det personliga

Jag heter Lovisa och jobbar som tjänstedesigner på Usify. Jag tänker ofta tillbaka på tiden jag arbetade inom äldreomsorgen och några av de vårdtagare som jag lärde känna då.

Nyanser jag minns

Jag minns kvinnan som berättade för mig under ett morgonbesök att hon hade försökt att larma under natten utan framgång. ”Jag hade inte kraft att trycka på knappen”, viskade hon till mig när jag satt bredvid på sängkanten. Jag minns precis hur ljuset föll i hennes rum, knasigheterna vi kunde skratta åt, hur hon ville ha sin gröt på morgonen och hur tejpbitarna pedagogiskt satt på fjärrkontrollen för att visa hur man byter till digitalbox. På samma sätt minns jag vårdtagaren som brukade bjuda mig på en varm choklad för fem kronor från kaffeautomaten. “Gå och köp en till oss var” sa han till mig. Jag minns brödbitarna han hade med sig till fåglarna på innergården (fastän man inte fick mata dem för fastighetsvärden), parkbänken han brukade sitta på och den där grejen vi aldrig riktigt kunde samsas om men ändå fortsatte att diskutera. Från första dagen som vårdbiträde tog jag mentala anteckningar om alla jag besökte. Och under lunchen hjälpte mina kollegor mig att fylla på. Att Roger gärna vill att man ringer till honom innan man knackar på och att Doris är en riktig soldyrkare som gärna sitter länge på balkongen med ett glas bubbelvatten. De flesta i samma ålder, men med en mängd nyanser när det kom till behov och beteenden. Nyanser som jag minns och tänker tillbaka till än idag.  

Att dela insikter 

Som tjänstedesigner handlar en stor del av arbetet om att möta, lyssna till och involvera människor. Bearbeta och förstå deras behov och beteende, för att slutligen paketera och dela med sig av detta. Det finns olika sätt att göra det på. I vissa situationer presenteras insikterna i form av statistik. Något som skapar en generaliserbar bild av grupper, ofta sett till kategorier som ålder, könsidentitet och inkomst. Mer förekommande inom tjänstedesign är personas, alltså en fiktiv karaktär som representerar behov och beteenden som man har identifierat hos kunder/användare. Eller beteendegrupper, där man har tagit ett steg ifrån att titta på en person till att lyfta fram och gruppera identifierade beteenden som sträcker sig bortom ålder, könsidentitet och inkomst. Dessa metoder fyller olika funktioner och bidrar med olika värden. Men var tar alla nyanser och säregna detaljer som vi människor bär på vägen? Det där som sätter sig i magen på en. 

Att spegla den verkliga, och personliga, berättelsen  

I forskningsprojektet Elastiska Hem ville min kollega Souzan Youssouf och jag utforska detta vidare. Projektet, som är initierat av Kod Arkitekter och drivs i samarbete med 21 projektparter, syftar till att ta fram lösningar för nya boendeformer som underlättar för boende att leva mer resurssparande, delande och inkluderande. Som ansvariga för användarinvolveringen i detta projekt fick Souzan och jag träffa mängder av hyresgäster och boenden för att involvera och förstå behov och beteenden kring deras boendemiljön. Flera intervjuer blev vi riktigt tagna av. Ni vet såna där möten som man aldrig kommer att glömma.  

Inför slutpresentationen av de första intervjuerna ville Souzan och jag göra vårt allra bästa för att det skulle kännas i magen på och läggas på minnet hos de andra inom projektet. Precis så som det hade gjort för oss. Så istället för att jobba med statistik, personas eller beteendegrupper ville vi testa att göra nedslag i och spegla de verkliga och personliga berättelserna vi tagit del av. Vi gjorde kollage med foton, skisser och citat som återberättade en intervju, givetvis anonymiserat, men med de där små knasiga detaljerna som vi fastnat för. Som till exempel den där anekdoten om damerna i kollektivet som ett år firade nyårsafton i deras tvättstuga, för där var det minsann bäst utsikt. Sedan under slutpresentationen fick alla läsa in sig och reflektera kring dessa unika och personliga berättelser. Samtidigt som denna metod kunde bidra med att ge en närmare inblick i människans faktiska upplevelse, kan detaljerna i, alltså det oväntade och det som sticker in från sidan, bana väg för nya, innovativa lösningar.

Vill du veta mer om hur man kan jobba med andra lösningar än statistik, personas eller beteendegrupper för att fånga vad som är meningsfullt i människors liv? Kontakta oss så berättar vi gärna mer om det.

Vad tänker du om att utforska nya metoder för att nå ännu ett steg längre? Skriv gärna en rad till mig och Souzan! Vi är nyfikna på dina tankar!

lovisa.gronlund@usify.se

Share on facebook
Dela
Share on twitter
Tvittra
Share on linkedin
Dela

English bla bla bla