Varför är jag Ux-konsult egentligen?

Jag har sedan länge insett att jag är en väldigt trogen och lojal person. Jag älskar att vara en del av ett lag och knyter snabbt an till de jag samarbetar med. Då kan man ju tro att jag skulle trivas bäst med ett jobb där jag inte behöver dra upp mina rötter med jämna mellanrum. Så varför trivs jag så bra som konsult?

Vi konsulter finns i många varianter och våra uppdrag är av olika karaktär. Ibland möts vi av misstänksamhet och kommentarer som ”konsulter vill bara tjäna pengar” eller ”dom förstår inte vår verksamhet”. Men oftast förväntas vi leverera något extra. Ibland är vi bara en extra resurs men många gånger är vi där för att bidra med en kompetens som saknas hos vår kund. Det är då det blir riktigt kul, tycker jag. Det är då den där kittlande känslan av att ta sig an en ny utmaning infinner sig. Det är då jag verkligen behöver skärpa upp mig och använda mina vassaste verktyg, min samlade erfarenhet och den expertis som jag har.

Främst handlar det om att lyssna och att vara lyhörd. Att förstå vad min kund står inför och hur jag bäst kan bidra med min kompetens. Eftersom kunden i dessa fall inte är expert på mitt område så kommer de inte servera mig en tydlig behovsbeskrivning. Det är egentligen samma sak som när vi arbetar med användarcentrerad design. Vi kan inte förvänta oss att användarna kan servera oss en design, vi måste använda våra verktyg och metoder för att utforma en lösning som matchar deras behov. Bara de kan avgöra om den är god nog.

Så vad händer när jag tar mig an ett uppdrag med den inställningen. Jo jag får lära känna nya individer som är experter inom sina områden och jag får möjlighet att upptäcka nya branscher av vitt skilda slag. Jag får även vara med att lösa problem genom att införa nya metoder och verktyg som förhoppningsvis är kvar och skapar nytta även när jag som konsult sedan länge har lämnat brottsplatsen.

Så även om jag drabbas av vemod vid varje avslutat uppdrag så är det att få möta de där nya utmaningarna som får mig att växa och utvecklas och att se när andra tar till sig verktygen och upptäcker styrkan i att arbeta användarcentrerat som gör att jag älskar att vara UX-konsult.

 

Tre tips för dig som konsult

  • Om ditt område är nytt för kunden försök att tidigt visa vad du kan bidra med i en konkret leverans.
  • Var alltid att redo att anpassa dina verktyg och metoder till kundens förutsättningar.
  • Var ödmjuk inför din kunds expertis inom sitt område.

Nyfiken på våra kundprojekt?  Här kan du läsa några av våra case!

Utvalda case

Dela på facebook
Dela
Dela på twitter
Tvittra
Dela på linkedin
Dela

English bla bla bla