Vi behöver strategier som går att använda

Idag vill jag slå ett slag för användbara strategier! Hur tar vi fram strategier som kan hjälpa samtliga i organisationen att prioritera och fatta beslut som leder oss i rätt riktning? Det enkla och korta svaret är storytelling. Det längre svaret har jag formulerat i en lista med fyra punkter. 

 

Varför har vi strategier?

En strategi – kort som lång, övergripande eller i en viss fråga – tas titt som tätt fram i alla organisationer och företag. Inte sällan är den en del i en förändringsresa. Och alltför ofta blir den ett bortglömt dokument. Och sen händer något längs vägen i omställningsresan som gör att man faktiskt skulle vilja använda den där strategin, eller faktiskt genomföra den. Men i värsta fall är innehållet i den som bortblåst ur minnet. (”Vart la vi den där strategin nånstans?” Visst tog vi fram några strategiska riktlinjer i den här frågan”. Handen på hjärtat, vi har väl alla varit i den situationen…)
Nyckeln som gör att vi kommer ihåg strategierna är berättandet. Tänk på de religiösa skapelseberättelserna! De är ju exempel på optimal storytelling som fungerar som kraftfulla verktyg i människors vardag.

Jag har formulerat fyra ”måste-punkter” för en användbar strategi.

 

En strategi måste:

  1. kunna återberättas på ett övertygande och minnesvärt sätt av alla i organisationen
  2. engagera hjärtat och inte bara hjärnan, den måste alltså ta tag i oss på ett emotionellt plan.
  3.  vara inkluderande och bjuda in alla, både internt och externt.
  4. kunna (och vilja!) användas i alla medarbetares vardag.

En bra strategi växer alltså ur en berättelse som väcker associationer till det egna och skapar en dialog. Det är genom känslor som vi sluter upp kring strategin, som vi börjar brinna för den och engagerar oss i den. För att skapa den strategiska berättelsen kan vi ställa följande frågor: Hur kom vi hit? Var är vi nu? Varför kan vi inte stanna här? Vart vill vi? Hur når vi dit?

Strategisk dialog

På Usify använder vi Design thinking och strategisk dialog som metod och angreppssätt för att bygga en gemensam berättelse och rörelse framåt. I vårt lunchwebbinarium 19 maj berättar vi mer om detta spännande ämne.

Anmäl hittar du här

Välkomna! Ha en fin dag

/ Bjarte

Ps: Vill du tipsa mig om ämnen till min blogg eller dela med av dina tankar?

Skicka gärna ett dm via min LinkedIn-sida! 

Dela på facebook
Dela
Dela på twitter
Tvittra
Dela på linkedin
Dela

English bla bla bla