strategiaffarwebinarNycklar till nöjda medarbetare och innovation som engagerarStångåstaden är Linköpings största hyresvärd: en stabil aktör som möter människor i många skeden av livet med olika behov. Stångåstaden lyckas dessutom år efter år placera sig i topp på ’Great place to works’ lista över arbetsplatser. Företagskulturen är stark, alla kan bidra och utmanas i sina roller för att driva organisationen framåt. På Stångåstaden […]Läs mer →
tjanstedesignwebinar5 starka ägare i ett utvecklingsbolag på en spännande resa mot framtidenNär fem regionala energibolag gick ihop för att samverka i ett gemensamt utvecklingskluster fanns det många tankar, visioner och en gemensam stark vilja. I detta webbinarium berättar VD Maria Bolin Anvill om arbetet med strategisk dialog, behovet av att tillsammans forma direktiv för det nya klustret och hur detta blev en ledstjärna för det nystartade […]Läs mer →
bjartes-bloggKraften av ett ögonblickHär kommer ett hett boktips inför sommaren: The Power of Moments av Chip Heath och Dan Heath. Den handlar om kraften i vissa ögonblick som sticker ut mer än andra. En lucka i vardagen som griper tag i oss och får oss att stanna upp. Vi kan väl alla beskriva sådana ögonblick i våra liv, […]Läs mer →
tjanstedesignvi-ar-usify100 grejer – och värdet av ”obekväma” utmaningar"Jag skulle kunna offra 100 grejer för hållbarhet innan jag ger upp min möjlighet att skaffa barn." – workshopdeltagare. Citatet kommer från vår workshop tillsammans med medborgare där vi utforskade ett spekulativt scenario där staten har infört en lag för att reglera barnafödandet i Sverige för klimatet och samhällets långsiktiga överlevnad. Läs mer →
bjartes-bloggVi behöver helhetenFör användaren eller kunden är helheten mer än summan av delarna. För att tillfredsställa högt ställda krav på upplevelser måste vi klara av att skapa en helhet. Annars kommer det att skorra falskt. Jag är övertygad om att vi behöver tajta team och olika perspektiv för att lyckas. Ni vet hur fel det kan bli […]Läs mer →
tjanstedesignwebinar”Tillsammans i omställning- Nära vård 2030”13 kommuner- En region och ett viktigt uppdrag Det pågår en omställning av hälso- och sjukvården i Sveriges alla regioner. Bakgrunden är de utmaningar som kommer av den demografiska utvecklingen och de möjligheter som digitaliseringen ger. Omställningen till Nära vård handlar om att utveckla nya sätt att arbeta med utgångspunkt i medborgarens behov och förutsättningar, […]Läs mer →
vi-ar-usifyVarför är jag Ux-konsult egentligen?Jag har sedan länge insett att jag är en väldigt trogen och lojal person. Jag älskar att vara en del av ett lag och knyter snabbt an till de jag samarbetar med. Då kan man ju tro att jag skulle trivas bäst med ett jobb där jag inte behöver dra upp mina rötter med jämna mellanrum. Så varför trivs jag så bra som konsult? Läs mer →
bjartes-bloggÄr det dags att förlora kontrollen?Inom psykologin finns ett intressant tillstånd: illusion av kontroll. Det handlar om att människor agerar som om de hade kontroll över situationer och processer som egentligen är helt slumpmässiga och som ligger utanför ens möjlighet att påverka. Jag kommer att tänka på detta tillstånd när jag tänker på hur vi som sitter i företagsledningar och […]Läs mer →
strategiaffartjanstedesignwebinarÖstergötland ställer om till Nära VårdNär Region Östergötland och länets 13 kommuner stod inför ett av sina större omställningsprojekt Nära Vård valde de att ta hjälp av Usify för att skapa samsyn mellan de olika aktörerna som berörs av projektet. Med hjälp av strategisk dialog och visualisering togs en gemensam målbild fram som nu används av samtliga aktörer i det […]Läs mer →
strategiaffarwebinarLedarskap i komplex förändringMånga företag och offentliga organisationer står just nu mitt i stora omställningar drivna av digitalisering, klimat- och miljöutmaningar och inte minst den pågående pandemin. Vi vet av erfarenhet att förändringsprocesser kan vara komplexa. Oklara mål, många intressenter och svårdefinierade utmaningar kan skapa förvirring, otydlighet och till och med stopp i processen. Men det finns hjälp […]Läs mer →
bjartes-bloggOmfamna misstagen!Många av oss skuldbelägger oss själva så fort vi gör minsta lilla misstag på jobbet. Jag tror att fler än man kan ana lever med en ständig skräck för att misslyckas. Men vänner, det är misstagen eller dom medvetna felen som ger oss styrka, som får oss att utvecklas, hitta nya lösningar och skapa nya […]Läs mer →
vi-ar-usifyÄr vi verkligen kreativa när vi inte är tillsammans?En av de största krafterna med en workshop är hur idéer och tankar triggar till fler insikter; hur samskapandet ger kraft till processen och hur deltagarna tillsammans skapar resultatet. Kan verkligen det engagemanget skapas i ett digitalt rum? Jag som skriver är Nina och jag är konsult på Usify. Digital workshop är här för att […]Läs mer →
bjartes-bloggVi behöver strategier som går att användaIdag vill jag slå ett slag för användbara strategier! Hur tar vi fram strategier som kan hjälpa samtliga i organisationen att prioritera och fatta beslut som leder oss i rätt riktning? Det enkla och korta svaret är storytelling. Det längre svaret har jag formulerat i en lista med fyra punkter. Varför har vi strategier? En […]Läs mer →
tjanstedesignwebinar”Hur kan vi utveckla närmare vård och smart e-hälsa genom tjänstedesign?”Nära vård och tjänstedesign I omställningen till Nära vård behövs nya vårdformer utvecklas. I det arbetet är det ett måste involvera patienter/brukare och dem som de har runt sig samt medarbetare i hur de nya tjänsterna ska utformas och införas. Likaså behövs en dialog med ledningarna i regioner och kommuner kring det övergripande strategiska arbetet […]Läs mer →
bjartes-bloggDon’t be a hippo – men hur?Hur kan chefen fortfarande tro sig veta allt, på detaljnivå? Hur kan det fortfarande vara så vanligt att så kallade HIPPO:s tar så stor plats? Förkortningen står för Highest Paid Person’s Opinion, alltså den högst avlönade personens åsikt. Det vill säga högsta chefen som opåkallat dyker in i ditt möte, i projektgruppens arbetsprocess eller bara […]Läs mer →
bjartes-bloggEtt gemensamt språkNi är åtta personer runt bordet och alla vet att det finns en enorm potential i ett eventuellt samverkansprojekt. Ni kommer från olika discipliner, funktioner, företag, organisationer. Ni har olika kompetens och bakgrunder. Ni vet att ni behöver hitta helt nya sätt att jobba tillsammans. Men ni förstår inte riktigt varandra, ni pratar förbi varandra. […]Läs mer →
kulturorganisationstrategiaffar”Det hade inte varit möjligt med en traditionell linjär process”E-hälsa inom den offentliga sektorn växer fort nu. Många regioner driver utvecklingsprojekt för att ställa om till framtidens nära vård; digitala tjänster inom hälso- och sjukvården blir allt viktigare, inte minst som en konsekvens av pandemin. Regeringen aviserade i början av året att 200 miljoner kronor ska avsättas för 2021 till satsningar inom e-hälsa. Så […]Läs mer →
bjartes-bloggPappa och VD i samma personSåg ni CNN:s direktsända intervju med vd:n för resebokningssajten Trivago, Axel Hefer, förra veckan? CNN:s reporter Richard Quest ringde upp honom för att prata om krisen i resebranschen. Hefer sitter, som så många av oss, uppkopplad på Teams i sitt hemmakontor i Tyskland. Intervjun inleds på ett ganska torrt och tråkigt vis men så plötsligt […]Läs mer →
bjartes-bloggVälkommen till Bjartes blogg!Ännu mer content i flödet. Ännu en blogg. Ännu lite mer tyckande av en medelålders man i IT-branschen. Men! Jag lovar att jag inte ska tråka ut dig. I alla fall inte om du, liksom jag, kämpar (ibland med hjärtat i halsgropen) för att hänga med i en värld som går fortare och fortareLäs mer →
strategiaffarSå bidrar Usify till Agenda 2030De 17 målen i FN:s Agenda 2030 anger riktningen för hållbarhetsarbetet i länder, städer och företag. Här är några exempel på hur Usify bidrar till det gemensamma arbetet med att nå målen. Mer meningsfull förändring än så har vi svårt att tänka oss. Hållbar affär genom design thinking Mål 9 Hållbar industri, innovationer och infrastruktur […]Läs mer →
strategiaffarHållbar affär med Design thinkingHur kan vi som bolag integrera de globala målen i vår verksamhet och affär? Den frågan ställs glädjande nog av allt fler bolag och organisationer. På Usify har vi utvecklat en metod för att stödja företag och organisationer i dialogen kring möjligheterna som detta innebär. Vi kallar det Global Jam. Vi arbetar med Jam-metoden inom […]Läs mer →
vi-ar-usifyTomten – och tre användares upplevelser av en tjänstJag brukar säga att alla människor är summan av sina upplevelser. Vi kan inte bedriva research ur bara ett perspektiv, då får vi bara en sida av en mångfacetterad människa. Alla bär på erfarenheter som leder till antagande. Till och med som förälder, med de jag ska känna bäst, blir jag påmind om att saker inte alltid är som det först verkar. Läs mer →
vi-ar-usifyTre förmågor för att klara sig i UX-konsultlivet**enligt mig 😊 Hej! Jag heter Katya Serova och since ”sharing is caring” vill jag berätta om de tre förmågorna som hjälper mig mest i mitt dagliga arbete som UX-konsult. Välkomna till Katya’s Tips & Tricks, alltså.Läs mer →
vi-ar-usifyFörklara vad som helst på en minutVill du använda animerad film för att nå ut med ditt budskap? Då är det viktigt att i ett tidigt skede ha ett tydligt mål och syfte, men framförallt att du har koll på din målgrupp. Vad ska filmen göra? Och vem pratar du med?Läs mer →
vi-ar-usifySätt ljus på användare i skymundanVi som jobbar med UX design pratar om att fokusera på användaren. Men vilka användare hamnar lättast i fokus och vilka hamnar ofta i skymundan? Jag heter Åsa Wallers och här delar jag med mig av några tillfällen då användargrupper som ibland inte får så stort fokus hamnade i strålkastarljuset.Läs mer →
kulturorganisationTillsammans vågar vi merVår värld transformeras allt snabbare med nya innovationer och beteendemönster. Ordet innovation kommer från det latinska ordet ’innovare’: att förnya. Att förnya kräver mod så för att ta sig utanför boxen krävs beslutsamhet och vilja. Och uthållighet. Genom strategisk dialog hittar vi tillsammans motivation och meningsfullhet i våra kunders förändringsresor.Läs mer →
vi-ar-usifyVad är väl en bal på slottet -Inställt eller omställt?Våren 2020, en plötslig omställning som kanske ledde till inställda planer. Många företag tvingas till nya arbetssätt, många människor tvingas till nya vardagsliv. Vad är detta nya normala? Vågar du känna nyfikenhet inför det eller pausar du i längtan efter att få återgå till det som brukat vara?Läs mer →
vi-ar-usifyUsifys utbildning i effektiva online-mötenMarknaden idag svämmar idag över med tips och råd kring hur man bäst håller möten och sammankomster i en digital värld. Usify har 15 års erfarenhet av att hålla och facilitera möten och workshops. Läs mer →
vi-ar-usifyVill ni följa med oss västerut? Att stärka teamet genom perspektivbyteDesign handlar om upplevelser och perspektiv: att förstå och förbättra människors upplevelser, om att vidga och utveckla perspektiv hos individ och organisation. Det tog vår VD Bjarte Bugge fasta på när han bjöd in Usifyteamet att uppleva en förunderlig plats med natur och livsvillkor långt bortom vår vardag. Den plats han kallar hem.Läs mer →
vi-ar-usifyHur är estetik en drivkraft för innovation?Mitt namn är Souzan Youssouf och jag jobbar som tjänstedesigner på Usify. De senaste åren har de kunder jag varit i kontakt med pratat mycket om att skapa värdefulla upplevelser som ett sätt att få en större/ny användargrupp och erbjuda en innovativ eller bättre tjänst. Upplevelsen blir upphöjd som något viktigt att uppnå men vägen dit är väldigt oklar och många är förvirrade kring vad de menar med upplevelser och vad de faktiskt innehåller. Läs mer →
vi-ar-usifySom man frågar får man svarDet gamla ordspråket är fortfarande sant och kanske ännu viktigare nu i en digital tid. Hur man frågar, när, i vilket forum, ordning och kontext. En fråga är inte bara en fråga, en fråga har en hel regnbåges spektrum av svar. Jag heter Sofia Tegelid och jag vill dela några av mina tankar med dig kring undersökningar.Läs mer →
vi-ar-usifyGöra först, tänka sen eller tvärt om?Varför ser din deadline ut som den gör? Vad har ditt projekt för förutsättningar innan du sätter igång? Måste förändringen ge snabba resultat eller kan det ta längre tid genom en undersökande fas? Jag heter Daniel och jobbar som projektledare på Usify och har funderat en del på detta.Läs mer →
vi-ar-usifyVärdet av att lyfta fram det personligaJag heter Lovisa och jobbar som tjänstedesigner på Usify. Jag tänker ofta tillbaka på tiden jag arbetade inom äldreomsorgen och några av de vårdtagare som jag lärde känna då. Läs mer →
vi-ar-usifyMotvikt till det digitalaJag heter André och vill tipsa dig om att designa en analog kalender utifrån dina behov. Det blir mycket tid framför olika skärmar varje dag. Planeringsverktyg finns det många av men varför inte bryta av tiden framför skärmen med penna och papper istället? Låt mig förklara närmre! Läs mer →
vi-ar-usifyVi är Usify!Usify är inte bara ett företag med en logo, konton på sociala medier och ett organisationsnummer. I allt detta lever engagerade och starka människor som valt att jobba på Usify för att skapa medningsfulla möte ute i vår omvärld. Läs mer →
vi-ar-usify15 år av prototypandeTänk vad tiden går snabbt! För 15 år sedan startade Usify ur en idé om att göra ljudinspelningar för att sprida olika former av information till människor, en föregångare till dagens podcast. Vi spelade in bland annat tidningsartiklar och diskussioner. Syftet var att göra information mer lättillgänglig för alla. Här kan ni se en av våra första prototyper.Läs mer →
kulturorganisationKritisk design för att synliggöra normer inom samtalet om hållbarhetVad är (olika) människors uppfattningar om hållbara livsstilar och hur förhåller de sig till dessa? Usify arbetar för att förstå medborgarnas perspektiv kring normer och hållbarhet.Läs mer →
strategiaffarVisualisering av totalförsvarsdagenUsify bidrog med en grafisk visualisering av Totalförsvarsdagen. En av deltagarna kommenterade: ”Att kunna visa upp en sådan här bild av dagen, skapar hundra gånger mer engagemang i min organisation, än att komma tillbaka med en powerpoint på 10 sidor.” Läs mer →
strategiaffarDesign som katalysator för transformation av affärer och samhälleDet var utgångspunkten i seminariet Transformation Through Design: the Quest for Meaning in Business Innovation som House of Innovation. Här berättar vi om nyckelpunkterna vi tar med oss från dagen.Läs mer →